Цікаві завдання для розвитку мислення. Серія 2

5994

Серія 2. „Де два однакових?”

Друга серія відрізняється від попередньої більш високим рівнем складності. В цих завданнях відсутній малюнок-еталон, за яким треба відшукати точну копію, тому при роботі з цією серією дитина потребує більшої уваги з боку дорослих.

Для дітей дошкільного і молодшого шкільного віку, розв’язуючи завдання першої та другої серій, психолог (педагог) з’ясовує, чи вирізняється дитина підвищеною імпульсивністю. Встановити це нескладно: якщо практично по кожній задачі він дає швидку, але вірну відповідь, це означає, що підвищеної імпульсивності немає.

По відношенню до такої дитини розв’язання задач цієї серії буде сприяти подальшому розвитку у неї швидкості сприйняття. Для того, щоб вона привчалася усвідомлено виконувати будь-яку дію, можна запропонувати після розв’язання чергової задачі розповісти про спосіб, який було використано. Для дітей старших за 9 років та підлітків аспекти розмірковування та доведення способу дії є основним у роботі з цією серією задач.

Буває, що дитина відповідає невірно і до того ж дуже швидко, практично не міркуючи, це і буде свідчити про підвищений рівень імпульсивності та належність до групи імпульсивних дітей. Трапляються випадки, що дитина дає багато невірних відповідей не зважаючи на час виконання завдань: це свідчить про недостатню стійкість його зорової пам’яті. Цілком ймовірно, що образ головного зображення вона не утримує в уяві до того моменту, поки завершиться процес порівняння.

Для підлітків неможливість вірно розв’язати завдання цієї серії може свідчити про особливості мислення, несформованість способу міркування з використанням порівняння. Тому для дітей старших 9 років важливо обов’язково проводити обговорення розв’язку та доведення власних думок.

Підвищена імпульсивність і нестійкість зорової пам’яті долається однаковими способами.
По-перше, поелементним порівнянням одного зображення з іншими зображеннями, що запропоновані для вибору. На відміну від першої серії, тут немає малюнка-взірця, тому допомога полягає у пораді звернути увагу на більш крупні та яскраві деталі зображення і лише потім звернути на менш помітні. Для більш дорослих дітей можна обговорювати стратегію розумової діяльності.

Наприклад, при стратегії попарного порівняння виключаються неприйнятні варіанти з пари, що порівнюється, а при стратегії виключення – виключаються малюнки з особливими ознаками непритаманними іншим.

    По-друге, корекція буде відбуватися за умов проговорювання вголос. Це відбувається в два етапи:

  • Попередній, плануючий етап – оголошується попередній план дій (наприклад: „Мені треба виконати завдання уважно і не поспішаючи, міркуючи весь час, як саме я буду діяти”; „Спершу буду порівнювати у рибок хвости, а потім очі” і тому подібне);
  • Поточний, акомпонементний етап – проговорювання вголос дій, що відбуваються (наприклад: „У головного пінгвіна зелене відерце, а у цього сіре” та інше)

Розглянемо варіант, коли діти розв’язують завдання даних серій вірно, але дуже повільно. Це може бути обумовлено різними причинами.

Головними з яких є – по-перше, інертний тип нервової діяльності і ,по-друге, підвищена обережність, пов’язана з невпевненістю у власних здібностях. Діти першої групи значно виділяються своєю поведінкою: вони повільні у рухівних іграх, при виконанні фізичних вправ. У таких дітей важливо поступово формувати більш швидкий темп розумових дій. Певний ефект може дати сумісне нормування дорослим та дитиною часу розв’язання задач за допомогою секундоміру.

Що стосується другої групи, то вони повільні тільки при розв’язанні задач, які вважають для себе заважкими. Працюючи з такими дітьми, слід постійно підкріплювати їх правильні дії, доцільні зауваження „Правильно! Молодець! Ти можеш розв’язувати такі задачі і набагато швидше. Для того, щоб впевнитися у тому, чи вірно ти виконав завдання, можна звернутися до відповідей…” і тому подібне.

Завдання цієї серії дозволяють розвинути емоційний контакт з дитиною і більш глибоко зрозуміти, що є предметом формування або корекції.

Для учнів 11 – 15 років важливо наголошувати, що операція порівняння є одним з основних інструментів роботи з різними об’єктами. Так в математиці при виконанні послідовних перетворень, наприклад, при розв’язанні рівнянь: при перевірці треба порівнювати всі рядки розв’язку і виявляти відмінності, якщо відмінності обумовлені, то їх вважають рівносильними перетвореннями, а рівняння вірно розв’язаним. При вивченні геометрії від якості порівняння з еталоном, визначенням, аксіомою, теоремою залежать властивості фігури і, як наслідок, вірне доведення задачі.

Відповіді до задач:
задача 1 3 и6
задача 2 1 и 5
задача 3 2 и 6
задача 4 1 и 5
задача 5 3 и 5
задача 6 4 и 6
задача 7 1 и 6
задача 8 1 и 6
задача 9 2 и 4
задача 10 2 и 4
задача 11 1 и 6
задача 12 1 и 3
задача 13 2 и 5
задача 14 1 и 4
задача 15 2 и 6

Автор публікації: Руденко О.В., педагог, психолог

Художник: Зеркалій Олена