Цікаві завдання для розвитку мислення. Серія 5

2402

Серія 5. „Загадкові малюнки-хованки”

У цій серії необхідно уважно роздивляючись малюнок виділити зображення кількох предметів, що належать до однієї категорії, яку також бажано назвати. Для орієнтування задано кількість предметів, що зображено на картинці.

При роботі з цією серією значну роль відіграє швидкість та рухливість процесів сприйняття, здатність змінювати ракурс сприйняття, виділення в кожному ракурсі певні контури, здатність до аналізу складних переплетінь зображених ліній, можливість робити нові поєднання та сполучення тощо. Важливе значення має також готовність побачити будь-який неочікуваний предмет у довільній частині картинки під довільним ракурсом.

При використанні цієї серії можна побачити не лише як дитина виділяє ціле на малюнку і як подає цю інформацію, але й рівень пошукової активності і готовність до дослідницької діяльності. Так дитина може брати малюнок в руки і повертати його, шукаючи певний ракурс, який дозволить знайти нові предметі.

Більш дорослі діти виконують це завдання легко, відчуваючи радість від того, що отримують результат. У разі якщо дитина не дуже успішна у вивченні математики у школі такі завдання дозволять їй відчути радість від процесу навчання і пошуку відгадок, а учителеві побачити потенціал дитини, її рівень розвитку мислення і мовлення.

Цілком кажучи, пошук цих предметів не є над простим завданням навіть для дорослих, тому інструкція «Знайти будь-які предмети» потребує уточнення, в серії подана кількість предметів на кожному малюнку і ці підказки допомагають сфокусувати увагу на деталізації завдання і демонструють наполегливість у досягненні результату.

У разі, якщо така підказка не допомагає, можна показати предмет і запитати «Чому ми могли не побачити його від початку?». В результаті такої підказки дитина починає знову аналізувати зміст картинки, а її аналітичне сприйняття стає більш гострим та продуктивним.

Інколи буває, що дитина забуває кількість предметів при розв’язанні, тоді має сенс звернути увагу на рахування знайдених предметів і озвучити перспективу подальшої роботи з пошуку тих предметів, що не потрапили в поле зору. І пошук починає нагадувати гру-змагання, що додатково мотивує дитину до роботи.

Слід зазначити, що класифікація предметів до однієї категорії є важливим показником розвитку мовлення та мислення дитини, якщо дитина не може цього зробити, необхідно обговорити це спеціально за допомогою таких питань як «Як ці предмети можна назвати одним словом?», «Як ці предмети використовуються?», «В якому магазині ї х можна придбати?» тощо.

З точки зору розвитку мислення цей тест дозволяє побачити якість роботи образної правої півкулі мозку. На відміну від лівої символьної півкулі цей ресурс не завжди розвивається у школі достатньо, тому потребує подібної діагностики. Інформація про якісне образне сприйняття дозволяє, наприклад, на математиці використовувати більше образних інструментів – графіки, діаграми, креслення тощо.

ВІДПОВІДІ до завдань:
завдання 1 зошит; лінійка; олівець; ручка; пензлик; циркуль; гумка; палітра
завдання 2 бідон; чайник; тарілка; каструля; ополоник; вілка; ніж; ложка
завдання 3 одеколон; зубна паста; гребінець; щітка для волосся; зубна щітка; мило; зубний порошок
завдання 4 кліщі; молоток; викрутка; напилок; плоскогубці; пила; рубанок; цвях; шуруп
завдання 5 м’яч; ракетка; волан; скакалка; боксерська рукавичка; коник; ключка
завдання 6 сорочка; футболка; шорті; кепка; кед; майка; комбінезон; гольф
завдання 7 яблуко; груша; зливу; горіх; абрикос; вишня; полуниця; банан; лимон
завдання 8 сумка; сорочка; спідниця; пояс; рукавичка; туфля; капелюх; сарафан; плаття
завдання 9 сумка; ранець; рюкзак; валізу; гаманець; портфель; господарська сумка
завдання 10 ніж; цукорниця; ложка; блюдце; чайник; кавник; чашка

завдання 11 іграшки: ведмідь; телефон; півник; відро; вертоліт; паровоз; лійка; лопатка

Автор публікації: Руденко О.В., педагог, психолог

Художник: Є.О. Ільницький