Урок розвитку математичного мовлення „Елементи системного підходу в мисленні”

2429

Розвиток математичного мовлення не є основною темою уроку, зазвичай це побічний ефект вивчення математики. Деякі слова такі як системність, мислення, елементи та інші не викликають у дітей, інколи, ніяких асоціацій, а з кожним роком вивчення математики слова стають складнішими і ще незрозумілішими. За незрозумілими словами починається незрозумілість математики як такої. Дитина може боятися слів і не бачити за ними сенсу. Більшість учителів вважає, що складності мови краще уникати, бо вважають дітей ще маленькими, оберігаючи їх від „страшних слів”. При цьому незважаючи на те, що мовлення відображає рівень розвитку людини, якість словникового запасу показує світогляд дитини, який ми і намагаємося розвинути та розширити.

Даний урок „Елементи системного підходу в мисленні” є складовою курсу «Навчаємося мислити та спілкуватися на уроках математики» проте може використовуватися і самостійно. Завдання усвідомлення, розвитку та формування мисленєвих процесів є одним з важливіших при вивченні курсу математики в школі. Розвиток математичного мовлення є складовою вказаних аспектів.

Спочатку можна ознайомитися із картою уроку, а потім з результатами реально проведеного уроку у 6 класі Харківської загальноосвітньої школи № 122, а також твори, які написали діти після цього уроку. Це дозволить переконатися у корисності такого підходу.

Усвідомлення системного підходу дозволяє учням підвищити навчальну компетентність, через розуміння мисленєвих процесів до власних висновків стосовно використання такого підходу при вивченні математики. Мислення розглядається як особливість людини. Важливим є необхідність на прикладах розглянути, в чому саме вона полягає системність мислення.
Карта уроку.

1. Розминка «Асоціації».

Інструкція: учитель пропонує учням записати всі прикметники до слова «мислення» у власних зошитах. Потім в парах залишити ті прикметники, які не повторюються. Так само при об’єднанні у четвірки. По закінченню роботи на загальному ватмані виносяться всі прикметники, які визначають, асоціативно, поняття мислення для дітей. Результати обговорюються. Важливо підкреслювати системність, структурованість, організованість у визначеннях.

Час: 7 хв. Реквізит: зошити, цупкий папір, маркери.

2. Основна частина. «Розігрування рольових ситуацій» групова робота (групи по 4-6 учнів).

Завдання для групової роботи: Кожна група отримує вірш «Бармаглот», з яким треба ознайомитись і зробити постановку за ним, тобто всі учасники групи мають отримати роль і зіграти її. Бажано при постановці використовувати пантоміму.

Презентація результатів. Поки група презентує виставу, всі інші намагаються зрозуміти, кого саме грають актори. Так само розглядаються всі варіанти.

При обговоренні важливо розглянути як саме вам вдалося поставити сюжет? чому ви зрозуміли про що йдеться? Як ви здогадалися що є предметом або живою істотою? Що є дією? Як вам вдалося, не зважаючи на заплутаність тексту це зрозуміти? Важливий вихід: мислення забезпечує розуміння того, що відбувається. Системність, логічність є умовними сигналами для людини, для того, щоб застосувати мислення. Чи мають таку властивість інші істоти на Землі?

Час: 1 етап – 10 хв.; 2 етап – 20 хв. Реквізит: роздрукований текст «Бармаглот».

3. Заключна частина. „Так в чому ж полягає системність мислення? Як вона використовується людиною?”.

В загальному колі кожен учень висловлюється з цього приводу. За бажанням учнів домашнє завдання написати твір “Як системність мислення впливає на мої здібності ”.

Додаткові матеріали

Бармаглот

Варкалось. Хливкие шорьки Пырялись на наве. И хрюкатали зелюки, Как мумзики в мове.

Раз-два, раз-два! Горит трава, Взы-взы – стрижает меч, Ува! Ува! И голова Барабардает с плеч! О бойся Бармаглота, сын!

Он так свирлеп и дик, А в глуше рымит исполин – Злопастный Брандашмыг! О светлозарный мальчик мой!

Ты победил в бою! О храброславленный герой, Хвалу тебе пою! Но взял он меч, и взял он щит, Высоких полон дум.

В глущобу путь его лежит Под дерево Тумтум. Варкалось. Хливкие шорьки Пырялись на наве.

И хрюкатали зелюки Как мумзики в мове. Он стал под дерево и ждет. И вдруг граахнул гром – Летит ужасный Бармаглот И пылкает огнем!

Л. Керол «Алиса в Зазеркалье», перевод С.Я. Маршака

В реальному уроці прикметників практично не називалося, але не так вже й важливо. Оскільки слова, які учні асоціюють із мисленням – вирішувати, обмірковувати, розмірковувати, мислити, мозок, працювати, розумне, інтересне, підсвідомість, думки, міркувати, дія, пояснення, загальне мислення, фантазія, логіка, логічне, послідовність, організованість, структурованість, аргументовані думки, „обмислення” – продемонстрували більш діяльнісний підхід до цього поняття..

Слова, якими характеризують діти мислення, збагачують мовлення дитини і розвивають мислення. Тим самим цілям слугує невелика вистава у основній частині. Вона допомагає усвідомити, що мислення людини дозволяє структурувати навіть незрозумілу, на перший погляд, інформацію, організація і структура мислення дозволяють встановити зв’язки, асоціації і дію, яка відповідає цим умовам.

Таке заняття демонструє прагнення мислення кожної людини до системності, системного сприйняття світу, наявності асоціацій, зв’язків між компонентами, яке відбувається завдяки такій вищій психічній функції як мислення.

Усвідомлення глибинності цих процесів допомагає дитині зрозуміти дійсну мету вивчення математики – розвиток людини та її можливостей, а синуси та косинуси – це лише засіб для тренування особливого людського мислення, яке так прагне логічності та аргументованості.

У обговоренні наприкінці заняття діти прийшли до такого висновку і висунули гіпотезу про значення і вплив особливостей мислення при навчанні математики.

В домашньому творі „Як системність мислення впливає на мої математичні здібності” була спроба розкрити дану гіпотезу.

Системність мислення впливає на мої математичні здібності тому, що на уроках математики при розв’язанні прикладів, задач, рівнянь необхідно думати, мислити, розмірковувати, гадати. Для того, щоб розв’язати хоч би один приклад необхідно обмислити яка дія йде за якою, як правильно виконувати дії. В цьому також виявляється системність мислення людини. І вважаю, що мої математичні здібності від цього вдосконалюються і розвиваються.

Скафенко Альона, учениця 6 класу.

Математика – це предмет, на якому завжди доводиться думати, мислити, рахувати, більше і швидше, ніж на інших уроках. Мені здається, що мої розумові здібності були б набагато гірше розвинені, якби не навчалися чи займалася б математикою. Системність мого мислення допомагає моїм математичним здібностям розвиватися.
Слинько Анастасія, учениця 6 класу.

Системність мого мислення має досить сильний вплив на мої математичні здібності, від неї залежить логіка моїх міркувань та моя успішність, не лише у школі. Саме організоване мислення дозволяє моїй голові вирішувати швидко різні проблеми, одними з яких є приклади і задачі на уроках математики. Системність мислення дає можливість швидко переключатися від однієї задачі до іншої, розуміти їх сенс ти значення.

Саєнко Гліб, ученик 6 класу.

Мені здається. Що в мене добра системність мислення. За її допомогою я можу розв’язувати задачі, рівняння з пастками і дуже складні приклади. За її допомогою можу розглядати задачі подумки. Якби не було б мислення системним я б не зміг розуміти правила. Я пишаюся тим, що людина має системне мислення.
Куфенко Павло, ученик 6 класу.

Системність мислення як моя властивість потребує постійної роботи. До цього висновку я прийшла під час літніх канікул. Протягом всього літа я відпочивала і не підходила до письмового столу, коли бабуся все ж таки посадила за задачник. І я не змогла розв’язати навіть просту задачу, від відчаю захотілося плакати. Бабуся сказала, що це результат „нічого неробства”. Я взяла себе в руки, зорганізувалися і … розв’язала її, це сподобалося мені. Дуже! Це було гарним уроком для мене. Для розвитку моїх здібностей необхідно тренуватися, включати мозок, а системність мого мислення прийде на допомогу.

Щекатуріна Влада, учениця 6 класу.

Я добре знаю математику. Для цього необхідно знати як і в якому порядку треба розв’язувати, зрозуміти теорію теми. Важливо зрозуміти тему зі слів учителя, виконувати домашні завдання. А для цього задіяти таку властивість мого мислення як системність.

Ольшевська Дар’я, учениця 6 класу.

Як бачимо, діти усвідомлюють зв’язок між системністю мислення, математичними здібностями та їх діяльністю на уроках та в повсякденному житті. Школяри віком 12 років розуміють зміст таких слів як системність, організованість дій, мислення, розвинені здібності, що дуже важливо і для розвитку мовлення, і для вмотивованості діяльності на уроках математики.

Висновки:

    1. Розвиток мовлення справа не лише філологів.
    2. Спеціальна увага розвитку математичного мовлення дітей, особливо 5-6 класів, дозволяє розвинути математичні здібності і зміцнити мотиви вивчення математики.
    3. Мовлення пов’язане з мисленням напряму, приділіть увагу якості словникового запасу – це додасть зрозумілості діям в межах звичайних уроків.
    4. Не треба боятися складних слів, зв’язків та змістів. Діти мають резерви набагато ширші, ніж можна уявити.

автор публикации: Руденко О.В., учитель математики